Videnskaben siger god
for Medjugorje
|
De seks seere er de mest grundigt undersøgte
af deres slags nogensinde, og den moderne videnskab udelukker, at
der findes en naturlig forklaring på det, som seerne oplever.
Videnskaben udelukker også sygdom, snyd og bedrag. Seerne i
Medjugorje er dermed det tætteste, som naturvidenskaben er kommet
på beviset for Guds eksistens.
|
De over 20 års daglige åbenbaringer i Medjugorje har givet
naturvidenskaben en enestående chance for at undersøge
seerne og fænomenet meget grundigt. Læger, psykologer,
psykiatere og andre eksperter i naturvidenskab har aflagt indtil flere
besøg, og hele arsenalet af moderne apparater har været
brugt på at gå seerne efter i sømmene. At påstå,
at der findes en naturlig forklaring eller slet og ret, at seerne
lyver, er derfor i dag i strid med videnskabens egne resultater.
Seerne er i åndelig ekstase, mens de ser Jomfru Maria. Det vil
sige, at de er væk fra denne verden og hverken reagerer på
påførte smerter eller stærke indtryk af lyd eller
andet. Alt hvad de sanser er synet af Jomfru Maria foran dem. Åndelig
ekstase er et velkendt fænomen, der altid har forekommet hos
de udvalgte få. Det gælder lige fra bibelsk tid og frem.
Det nye ligger i, at Medjugorje-seernes ekstaser har været genstand
for de mest grundige undersøgelser af alle (på billedet
herover er det Marija og Jakov).
Italiensk undersøgelse i 1986
Resultaterne af en stor international undersøgelse blev offentliggjort
den 14. januar 1986 i Paina nær Milano i Italien. Her fremlagde
en gruppe bestående af 17 anerkendte læger, psykologer,
psykiatere og teologer en konklusion på 12 punkter, der her
bliver ordret citeret:
|
|
1) På baggrund af de psykologiske
undersøgelser er det for alle seerne med sikkerhed muligt at
udelukke muligheden af snyd og bedrag.
2) På baggrund af de medicinske undersøgelser og kliniske
observationer er det for alle seerne muligt at udelukke muligheden
af sygelige hallucinationer.
3) På baggrund af resultaterne af eksisterende forskning er
det for alle seerne muligt at udelukke en strengt naturlig fortolkning
af disse manifestationer (ekstaserne, red.). |
4) På baggrund af informationer og observationer, der kan dokumenteres,
er det for enhver af seerne muligt at udelukke, at disse manifestationer
er et udslag af dæmonisk besættelse.
5) På baggrund af informationer og observationer, der kan dokumenteres,
er der forbindelse mellem disse manifestationer og de, der almindeligvis
er beskrevet i mystikkens teologi (ekstaser tidligere i historien,
red.).
6) På baggrund af informationer og observationer, der kan dokumenteres,
er det muligt at tale om åndelig fremgang og om fremgang i seernes
teologiske og moralske dyder fra begyndelsen af disse manifestationer
til i dag.
|
7) På baggrund af informationer og
observationer, der kan dokumenteres, er det muligt at udelukke, at
seerne udviser en adfærd eller beskriver en lærdom, der
ville være i klar modstrid med kristen tro og moral.
8) På baggrund af informationer eller observationer, der kan
dokumenteres, er det muligt at tale om gode åndelige frugter
i mennesker, der er blevet draget ind i den overnaturlige aktivitet
i disse manifestationer og i mennesker, der tror på deres
eksistens. |
|
9) Efter mere end fire år øver de tendenser og forskellige
bevægelser, der er opstået igennem Medjugorje en indflydelse
på Guds folk i Kirken, der er i fuldkommen harmoni med kristen
doktrin og moral.
10) Efter mere end fire år er muligt at tale om permanente og
objektive åndelige frugter i de bevægelser, der er opstået
igennem Medjugorje.
11) Det er muligt at slå fast, at alle Kirkens gode og åndelige
initiativer, der er i fuldkommen harmoni med Kirkens autentiske læreembede,
finder støtte i begivenhederne i Medjugorje.
12) Man kan dermed efter en dybere undersøgelse af (Medjugorjes,
red.) modstandere, fakta og effekterne af disse fakta, og dette
ikke kun i en lokal sammenhæng men også med hensyn til
Kirken generelt, konkludere, at Kirken ville gøre ret i at
anerkende åbenbaringerne og dermed også begivenhedernes
formål som værende overnaturlige.
Fransk undersøgelse i 1984-85
Gennem næsten to år gennemførte den franske professor
og hospitalskirurg Dr. Henri Joyeux i fællesskab med et hold
af specialister en række meget grundige undersøgelser
af seerne sammen med sin landsmand fader René Laurentin, verdens
førende teologiske ekspert i Maria-åbenbaringer.
Franskmændene påviste blandt andet, at seerne så
afgjort ser et objekt, der ligger udenfor dem selv og deres egne fornemmelser
og sanser. De udelukkede muligheden af manipulation af nogen udefra,
ligesom de udelukkede, at seerne skulle handle efter en aftale, som
de indbyrdes havde truffet på forhånd. Det blev samtidig
udelukket, at åbenbaringerne kunne forklares som epileptiske
anfald, drømme, hallucinationer, hysteri, neurose eller sygelig
ekstase.
|
|
Desuden blev det påvist, at seerne
under åbenbaringer i fællesskab knælede fuldkommen
synkront ned i det øjeblik de alle så Jomfru Maria foran
sig.
Forskellen på den hurtigste og den langsomste seers reaktionstid
blev målt til tiendedele af sekunder, svarende til forskellene
på seernes reflekser.
Det blev også påvist, at synet af Jomfru Maria ikke blev
forstyrret, når seerne (på dette foto er det Ivanka)
fik placeret en metalplade foran deres øjne. |
De vigtigste konklusioner blev sammen med komplette beskrivelser af
alle gennemførte forsøg senere fremlagt i bogen Scientific
and medical studies on the apparitions at Medjugorje (Editions
OEIL, Paris 1985 og Veritas Publications, Dublin 1987):
Seerne er psykologisk set sunde og raske, uden neuroser eller
hysteri. Deres ekstaser er ikke et sygeligt fænomen. Vi har
ikke at gøre med hallucination eller en morbid ulykke. Det
er et funktionelt fænomen, der muliggør en værdifuld
oplevelse, der er sammenhængende, sund, oplivende og for seerne
både menneskelig og spirituel.
|
De videnskabelige undersøgelser forklarer
ikke denne oplevelse. De afdækker i stedet paradokset i en objektiv
kommunikation (med Jomfru Maria, red.), der forløber
uafhængigt af de gængse sanselige kanaler.
Dette udsagn sætter ikke seernes beretninger i noget dårligt
eller løgnagtigt lys, men sætter det i stedet ind i en
forståelsesramme, der er positiv. Disse unge mennesker gennemlever
et møde, der i sig selv på mange måder er den mest
åbenlyse forklaring af et fænomen, der bevisligt sætter
sig ud over videnskabens rammer.
De medicinske undersøgelser hverken beviser eller modbeviser
deres udsagn. Undersøgelserne verificerer konturerne (af
hvad seerne siger, red.). Frem for alt indikerer kristne spirituelle
kriterier (stabilitet, bøn, godgørenhed, hellighed,
de unge menneskers fremgang og de spirituelle frugter), at et autentisk
møde finder sted, konkluderede doktor Joyeux og fader
Laurentin. (side 126)
|
|
Amerikansk undersøgelse i 1993
I 1993 blev resultaterne fra firserne gennemgået af den amerikanske
psykiater Dr. Michael Petrides, der er leder af en psykiatrisk klinik
i Connecticut, USA. Hans rapport giver et fint indblik i, hvor uforklarligt
et syn, man bliver mødt af, når alle seerne har en åbenbaring
på én gang:
De fem påståede seere, der blev undersøgt,
kiggede alle på præcis det samme punkt (selvom der ikke
var noget synligt referencepunkt) inden for en femtedel af et sekund,
når Jomfru Maria tilsyneladende viste sig. En sådan synkronisering
kan kun forklares ved, at et eksternt objekt fastholder
deres blik men et objekt som ingen andre end de kan se. På
denne femtedel af et sekund knæler de simultant og bevæger
øjnene på samme tid. Øjnene bevæges slet
ikke, så længe åbenbaringen varer (fra 3 til 45
minutter). De løfter også hovederne på samme tid
og ser opad, mens blikket fastholdes på et punkt, der bevæger
sig opad, indtil åbenbaringen er forbi.
To af de påståede seere blinker slet ikke, så længe
åbenbaringen varer. Øjeæblet bliver normalt tørt,
når man ikke blinker med regelmæssige mellemrum (15-20
gange i minuttet) for at smøre hornhinden, men tåresekretion
er tilsyneladende ikke nødvendig under åbenbaringen.
De andre påståede seere blinker cirka halvt så mange
gange som normalt. Ingen af dem blinker, hvis man rører ved
deres øjne under åbenbaringen (hornhindefølsomhed
over for varierende tryk er helt væk), selvom de på andre
tidspunkter blinker helt normalt.
|
|
Der er ingen reaktioner på smertepåvirkning
under åbenbaringen. Når seerne blev berørt med
et algesimeter, som forårsager en hudlæsion eller et brændsår,
var der slet ingen følsomhed.
De påståede seere reagerer normalt på smertepåvirkninger
på andre tidspunkter.
De interessante resultater af høreundersøgelser før
og under en åbenbaring viste normal hørelse; men under
en åbenbaring gav en påvirkning med 90 decibel (svarende
til en høj eksplosion) ingen reaktion. |
Måling af auditive evokerede potentialer (elektrisk aktivitet
i øret) angiver normal øreaktivitet uden transmission
til det indre øre under åbenbaringen. Det er en målbar
hæmning af hørelsen, som er ufrivillig og uforklarlig
set ud fra et fysiologisk synspunkt.
Elektro-encefalografiske (EEG) undersøgelser bekræfter,
at de påståede seeres hjerner fungerer normalt og på
en sund måde. EEG-undersøgelser udelukker muligheden
for epilepsi eller psykotiske hallucinationer. De påståede
seere hverken sover eller drømmer. En hysterisk neurotisk reaktion
eller patologisk ekstase er også udelukket i kraft af EEG-undersøgelser.
EEG-undersøgelserne viste derimod, at hjernebølgerne
før en åbenbaring primært er betarytmer afbrudt
af alfarytmer (normal, bevidst opmærksomhed). Ved begyndelsen
af en åbenbaring måles betarytmer en kort periode, men
de bliver hurtigt afløst af en næsten uafbrudt alfarytme.
Alfarytmer observeres for det meste under afslapning, hvis man er
forventningsfuld eller i meditation. Det kræver normalt også
øvelse at opnå en sådan diffus reaktion.
Da det meste af hjernen er optaget af behandling af visuelle indtryk,
er det værd at bemærke, at alfarytmerne over hele kraniet
blev målt, mens de påståede seere havde øjnene
vidt åbne under hele åbenbaringen. Man ville forvente
lukkede øjne ved alfarytmer, fordi visuelle stimuli som regel
giver interferens med alfarytmerne.
|
For yderligere at teste visuel stimulans
blev en 1000 watt-pære placeret foran øjnene af de påståede
seere under åbenbaringen. Der var ingen blinkende bevægelser
med øjenlågene ved stimulansen med 1000 watt. Men der
var dog en interessant pupilreaktion. Pupillen trak sig sammen, som
man ville forvente i klart lys, men der var ingen ændring i
alfarytmen ved det stærke 1000 watt-lys. Dette er videnskabeligt
uforklarligt og er aldrig set før. For at pupillen kan reagere,
skal hjernen registrere lyset, men ingen hjernebølger blev
målt. Herudover vil en sådan intens stimulering normalt
medføre en betydelig barkreaktion, men der var ingen under
åbenbaringen.
|
|
Der sker også noget andet under åbenbaringen, som ikke
kan forklares videnskabeligt. De påståede seeres stemmer
stopper i den tid, de oplever åbenbaringen. Selvom alle de muskler,
der bruges til taleprocessen (hele munden, kæben og halsmusklerne),
forsætter med at bevæge sig, lukker larynksen (strubehovedet)
af. Dette er fysisk umuligt. Strubehovedfunktionen kan ikke fysisk
isoleres fra resten af talemusklerne.
Strubehovedet holder op med at udsende lyd under åbenbaringen
med én undtagelse. Under åbenbaringen kan man
høre de påståede seere i forening og på samme
tid bede Som er i himlene, helliget vorde Dit navn...
Da de blev spurgt herom, svarede de, at Jomfru Maria førte
dem an i at bede Fadervor.
Sammenlagt peger de enestående aspekter af den videnskabelige
undersøgelses resultater på den konklusion, at intet
i den fysiske verden får lov til at gribe ind i oplevelsen af
åbenbaringen. Videnskabelige eksperter har defineret fænomenet
som en tilstand af aktiv, intens bøn, der delvis er frakoblet
forbindelsen med den ydre verden, en kontemplativ forbindelse med
en anden person, som de alene kan se, høre og røre ved.
Italiensk undersøgelse i 1998
På initiativ fra Medjugorjes sognekontor gennemførte
13 italienske og en østrigsk ekspert i 1998 endnu en undersøgelse
af seerne. Holdet bestod af neurofysiologer, psykologer, psykoterapeuter,
psykiatere og fysio-psykologer suppleret af en enkelt teolog.
Til rådighed på forhånd havde forskerne denne gang
hver af seernes komplette sagsmappe og hver af seernes komplette lægejournal.
De rådede desuden over både fotos og videooptagelser.
Der blev gennemført persontest, Raven Matrix-test, Rorschach-test,
Tree-test, håndtest samt MMPI-, EPI- og MHQ-tests. De var desuden
igennem en løgnedetektor. Seerne blev hypnotiseret, og både
deres hjerteslag, deres skeletter, pupil-reflekser og flere andre
kropslige funktioner var genstand for en grundig analyse.
|
|
Seerne blev undersøgt både
i og udenfor åbenbarings-situationen, og den korte konklusion
lød denne gang sådan:
I perioden siden 17-års alderen, fra begyndelsen af åbenbarings-oplevelserne,
har de undersøgte personer ikke udvist nogen form for sygelige
symptomer som tranceforstyrrelse eller tab af fornemmelse for virkeligheden.
Alle de undersøgte personer udviser dog symptomer, der er forbundet
til berettiget stress, som optræder gennem høje niveauer
af exogen og endogen stimulation som en konsekvens af deres hverdagsliv
(offentlighedens og pilgrimmenes konstante bevågenhed, red.)
Af deres personlige vidnesbyrd fremgår det, at de indledningsvise
og følgende forandrede bevidsthedstilstande finder sted på
grund af deres usædvanlige oplevelser, som de selv anerkender
og definerer som en åbenbaring af Jomfru Maria. |
Den psykofysiske undersøgelse blev udført i fire bevidsthedstilstande:
1) Vågen tilstand
2) Forandret bevidsthedstilstand (hypnose med undersøgelse
af ekstase-tilstanden)
3) Tilstand fremkaldt af visualisering af mentale billeder
4) Ændret bevidsthedstilstand (defineret som åbenbaring
og ekstase)
Målet var at undersøge, hvorvidt åbenbaringens
ekstatiske tilstand, der blev registreret af italienske forskere allerede
i 1985, fortsætter med at være til stede, eller om den
har undergået forandringer. Man ønskede desuden at undersøge
sammenfald med andre tilstande af bevidsthed som for eksempel hypnose
eller guidet visualisering.
Resultaterne af de udførte undersøgelser demonstrerer,
at ekstase-fænomenologien kan sammenlignes med den, der blev
konstateret i 1985 med en i nogen grad svagere intensitet. Den hypnotisk
påførte ekstase-tilstand forårsagede ikke fænomenologien
af spontane oplevelser, og det kan derfor konkluderes, at de spontane
åbenbaringers ekstatiske tilstande ikke var tilfælde af
hypnotisk trance.
Capiago Intimiano, 12. december 1998
(underskrevet:) Fader Andreas Resch, Dr. Marco Margnelli, Dr.
Marianna Bolko, Dr. Gabriella Raffaelli.
Mirjana og solen
Det hænder desuden, at seerne selv ubevidst kommer til at bekræfte
resultaterne af alle de mange videnskabelige forsøg. Uden at
tænke det mindste over det, bekræftede Mirjanas offentlige
åbenbaring den 2. april 2001 således den videnskabelige
iagttagelse, at seerne under åbenbaringer ikke reagerer på
at få lyset fra en 1000 watt-pære rettet direkte ind i
øjnene.
Denne gang var lyset endda langt skarpere end det. Mirjana så
ind i selve solen:
|
"Solen var meget stærk denne
dag, og det interessante er, at den før åbenbaringen
skinnede Mirjana lige ind i ansigtet, så hun ikke kunne løfte
blikket og se op. Hun måtte have blikket slået ned. Når
hun alligevel prøvede at se op, skar hun en grimasse, fordi
lyset var for stærkt for hendes øjne. Det var det samme
for alle os andre", fortæller en pilgrim, der overværede
åbenbaringen.
"Men så, da Jomfru Maria åbenbarede sig foran hende,
løftede Mirjana sit blik. Selvom hun havde retning direkte
mod solen, havde hun øjnene åbne under hele åbenbaringen,
og hun blinkede ikke en gang". |
|
Få automatisk besked om alle nyheder og
opdateringer.
Tilmeld dig vores nye nyhedsmail på forsiden af
Profetis hjemmeside på www.profeti.dk og klik på OK.
Foreningen Profeti udleverer ikke din e-mail adresse til andre.
|
|