Kirkens svære beslutning
|
Der har hersket en vis forvirring om, hvad Den
Katolske Kirke officielt mener om Medjugorje. De jugoslaviske biskopper
lod spørgsmålet stå åbent for 11 år
siden, og ingen ny undersøgelse er sat i gang siden da. Med
sin bastante og langt fra altid saglige modstand har Medjugorjes egen
biskop bidraget stærkt til forvirringen. Men ham har Vatikanet
sat fra bestillingen.
|
|
De nåede det lige præcis.
På deres allersidste møde inden Jugoslavien kom i krig
og blev opløst, kom landets katolske biskopper den 10. april
1991 overens om det kompromis, der endnu her 11 år efter udgør
Den Katolske Kirkes officielle syn på Medjugorje.
Det holdt hårdt, og bølgerne gik højt den dag
i den kroatiske havneby Zadar. På den ene side af bordet sad
en række biskopper, der anført af Splits ærkebiskop
Frane Franic længe havde troet fuldt og fast på, at Jomfru
Maria åbenbarer sig i Medjugorje.
På den anden side af bordet sad Mostars biskop Pavao Zanic,
der havde Medjugorje som et af sine sogne og som havde været
stedets hårdeste modstander stort set siden åbenbaringernes
start.
Biskop Zanic slog til lyd for den skrappest mulige løsning.
Han ville have erklæret, at det med sikkerhed var afgjort, at
åbenbaringerne ikke var af Gud.
Ærkebiskop Franic og hans ligesindede ville helst have konstateret,
at det forholdt sig lige omvendt at man med sikkerhed nu kunne
fastslå, at Medjugorje var ægte og af Gud. |
Da fortalerne så på biskop Zanic, der både råbte
og græd under mødet, var de dog ganske klar over, at
så vidt var det umuligt at komme. Hertil kom, at åbenbaringerne
stadig var i gang, og at Den Katolske Kirke endnu aldrig har taget
endelig stilling så længe det er tilfældet.
|
Man endte i stedet på den tredje mulighed.
Zadar-erklæringen kom til at slå fast, at det ikke er
afgjort, om Medjugorje er ægte eller ej. På godt dansk
blev bolden sendt til hjørne.
På baggrund af de hidtidige undersøgelser kan det
ikke slåes fast, at man har at gøre med overnaturlige
åbenbaringer, hedder det i det centrale afsnit fra erklæringen.
Denne formulering adskiller sig væsentligt fra den, som biskop
Zanic (billedet) slog til lyd for: På baggrund
af de hidtidige undersøgelser kan det slåes fast, at
man ikke har at gøre med overnaturlige åbenbaringer. |
|
Tvivl om fortolkning
Kompromisset var nogenlunde klart formuleret, men Den Katolske Kirke
er stor, og blandt sine medlemmer har den både tilhængere
og modstandere af Medjugorje. Begge grupper udlagde teksten, som de
hver især helst ville se den, og godt fem år senere havde
forvirringen nået et punkt, hvor Vatikanets officielle talsmand
så sig nødsaget til at rede trådene ud.
|
|
Der havde i foråret 1996 bredt sig
en ide om, at det efter Zadar-erklæringen var umuligt for katolikker
at tage til Medjugorje og samtidig stå på god fod med
Kirken. Det bål havde ærkebiskop Tarcisio Bertone (billedet),
sekretær for Vatikanets magtfulde Troslærekongregation,
båret mere brænde til i et brev, der var lækket
til en fransk katolsk avis. Men den 21. august 1996 lagde Vatikanets
talsmand Joaquin Navarro-Valls sig så imellem:
Før Medjugorje måtte være bevist som værende
falsk, kan man ikke sige, at folk ikke kan tage dertil. Det er ikke
bevist, så alle kan tage afsted, hvis de ønsker det,
sagde Navarro-Valls til nyhedsbureauet Catholic News Service.
|
Han tilføjede, at det ganske svarede
til, at Kirken heller ikke forbyder folk at tage til Sydafrika - eller
noget andet sted for den sags skyld.
Problemet opstår først, hvis man systematisk organiserer
pilgrimsture i forening med sin biskop eller i kirkeligt regi, for
gør man det, giver man en kanonisk (kirkejuridisk, red.)
godkendelse af begivenhederne i Medjugorje på et tidspunkt,
hvor Kirken fortsat er i gang med at undersøge dem, sagde
Joaquin Navarro-Valls, der også direkte nævnte sin begrundelse
for nu at rede trådene ud:
Jeg var bekymret for, at ærkebiskop Bertones ord kunne
blive fortolket for strikst. Har Kirken sagt nej til, at katolikker
kan besøge Medjugorje? Nej, sagde Vatikanets officielle
talsmand.
|
Knapt to år passerede, før
ærkebiskop Bertone demonstrerede, at han nu også havde
forstået, at Joaquin Navarro-Valls (billedet) havde banket
ham på plads:
"Hvad angår private pilgrimsture til Medjugorje anser Troslærekongregationen
dem for at være tilladt under forudsætning af, at de ikke
derved bliver forstået som anerkendelsen af begivenheder, der
stadig er i gang, og som stadig mangler at blive undersøgt
af Kirken", skrev ærkebiskop Bertone den 26. maj 1998 i
et brev til biskoppen over La Reunion. |
|
Biskop Zanic ydmyget
Det var ikke første gang, at Vatikanet havde set sig nødsaget
til at intervenere i sagen Medjugorje. Det skete første gang,
da præfekten for Vatikanets Troslærekongregation, den
tyske kardinal Joseph Ratzinger (billedet), i 1987 foretog
et træk, der aldrig før var set i Den Katolske Kirkes
historie.
|
|
Det gav genlyd verden over, da kardinal
Ratzinger tog sagen Medjugorje ud af hænderne på Medjugorjes
lokale biskop Zanic og i stedet lagde den over til de jugoslaviske
bisper i forening. Zanic måtte nu dele ansvaret med alle sine
jugoslaviske kolleger, hvad der til sidst mundede ud i kompromisset
fra Zadar.
Forud var gået et forløb, hvor biskop Zanic i 1984 havde
dannet en kommission til at undersøge begivenhederne i Medjugorje.
Han havde gjort brug af sin ret til egenhændigt at udnævne
samtlige medlemmer, og udover at biskoppen offentligt havde brugt
ordene Jeg er kommissionen!, var der også
folk, der var utilfredse med, at kommissionens altovervejende flertal
bestod af medlemmer, der på forhånd havde udtalt sig imod
åbenbaringernes ægthed. |
Kommissionen mistede den sidste rest af troværdighed med afsløringen
af, at der i det, som biskop Zanic havde kaldt en kommission
af eksperter blandt andet sad en mand, hvis ekspertise var at
bedømme hunde på hundeudstillinger. Kommissionen holdt
to møder, før biskop Zanic i oktober 1984 tog til Rom
med den rapport, der én gang for alle skulle mane Medjugorje
i jorden. Vatikanet tog imod den med en let hovedrysten.
Samtidig optrappede biskop Zanic det, der nu var blevet til et felttog
mod Medjugorje ved også at inddrage pressen. Da lydniveauet
i 1985 havde nået en højde, hvor også folk i Italien
var begyndt at få ret ondt i ørerne, indskærpede
kardinal Casaroli fra Vatikanets udenrigstjeneste det med memorandum
nummer 150.458 af den 1. april over for biskop Zanic, at han fra dags
dato skulle ophøre med at lufte sine egne personlige
synspunkter og afholde sig fra at fælde domme, indtil tiden
er kommet, hvor alle elementer er samlet sammen og begivenhederne
er endeligt klargjort.
|
Biskop Zanic havde nu fået mundkurv
på, men det afholdt ham ikke fra blandt andet at levere sin
stadigvæk berygtede tale til Medjugorjes konfirmander på
Pinsedag i 1987.
Hvor der mand og mand imellem var en vis forventning om, at biskoppen
den dag ville lade uenighederne ligge og i stedet tale om Helligåndens
komme over landsbyens ungdom, kunne selv udenlandske pilgrimme se
på de lokale, at noget her var fuldkommen galt.
Biskoppen brugte denne lejlighed til, i et groft og utvetydigt sprog,
at tilsøle både seere og præster i Medjugorje.
|
|
Inderst inde var befolkningen rasende, men ingen sagde et ord, fordi
alle anerkendte biskop Zanics autoritet rent formelt.
I 1990 fulgte biskop Zanics sidste spand kul mod Medjugorje, denne
gang sendt ud til hele verden som en selvfinansieret pjece, der på
fire forskellige sprog og i 40.000 eksemplarer skabte betydelig forvirring
for de, der ikke kunne huske eller aldrig havde hørt om sagens
gang indtil da. Helt som hidtil var biskop Zanics synspunkter overordentlig
tyndt dokumenteret, men pjecen tjente sit formål, for igen var
der mange katolikker, der afholdt sig fra at rejse til Medjugorje
begrundet i, at den lokale biskop jo måtte kende sagen
bedst.
Felttoget fortsatte indtil biskop Pavao Zanic i 1992 fyldte 75 år
og derfor faldt for aldersgrænsen. Han døde i januar
2000, og det fortalte en del om Medjugorjes sande ånd, at den
officielle sognebulletin i nekrologen hyldede åbenbaringernes
største modstander som en værdig mand af Gud, og i øvrigt
opfordrede alle til at blive ved med at bede for hans sjæl.
Biskop Zanic troede først
Biskop Zanics stålsatte modstand var så meget desto mærkeligere,
som at han faktisk troede på åbenbaringernes ægthed,
da de begyndte i sommeren 1981. I løbet af de første
to måneder besøgte han byen fem gange, og fra starten
var rollerne helt byttet om: Som stor skeptiker gjorde den daværende
sognepræst, fader Jozo Zovko, en hel del for at lægge
bånd på sin biskops begejstring.
|
|
Fader Jozo skulle senere blive seernes varmeste
og vigtigste støtte, så det var fra først til
sidst, at hans ord prellede af på biskop Zanic, der livet igennem
var en impulsiv mand.
Åbenbaringerne havde således kun været i gang i
præcis en måned og en dag, da biskop Zanic gav dem sin
varmeste støtte i en prædiken, som han holdt i Medjugorje:
Jeg er dybt overbevist om, at ingen af børnene, der siger
at de har set Jomfru Maria, er blevet overtalt til at sige sådan.
Hvis vi kun talte om et enkelt barn, kunne man sige, at dette barn
var så stædigt, at end ikke politiet kunne få dette
barn til at trække sine ord i sig igen. Men seks simple børn
ville indrømme alt, hvis de blev presset hårdt i en halv
time. Jeg garanterer også for, at ingen af præsterne har
haft nogen intention om at tale børnene til at sige det, som
de gør".
"Jeg er overbevist om, at børnene ikke lyver. Børnene
taler ærligt om det, der er i deres hjerter. Det er sikkert,
at børnene ikke lyver, sagde biskop Zanic i Medjugorje
den 25. juli 1981.
Det er med sikkerhed afgjort, at ingen og i særdeleshed
ikke Kirken har ansporet børnene til at lyve,
sagde biskoppen den 16. august 1981 til kroaternes katolske avis Glas
Koncila. I modstrid hermed skulle biskop Zanic langt senere sige
både, at seerne løj, og at åbenbaringerne og budskaberne
var skabt og skrevet af præsterne. |
Biskoppens støtte forsvandt, da tidlige budskaber fra Jomfru
Maria bakkede op om to præster, som biskoppen havde valgt at
suspendere. Biskop Zanic mente ikke, at Jomfru Maria kunne erklære
sig uenig med en biskop. Da Vatikanet langt senere afgjorde de to
præsters sager, blev biskop Zanics suspensioner kendt uretmæssige
og ulovlige, men da var skaden sket i biskoppens forhold til Medjugorje.
Ældgamle stridigheder om deling af sognene mellem franciskanerpræsterne
(som de var og er i Medjugorje) og biskop Zanics egne verdenspræster
kom også tidligt til at spille en rolle. Også Mostars
nye biskop Ratko Peric kalder franciskanerne ulydige, og forholdet
er fortsat temmelig anstrengt. Ifølge både fader Jozo
og fader Ljudevit Rupcic, en anden præst i Medjugorje, indrømmede
biskop Zanic selv internt, at han også trak støtten tilbage
på grund af kommunisternes pres. At det skulle være sagen,
har både biskop Zanic og hans efterfølger dog altid benægtet.
Næste biskop også undsagt af Rom
I 1992 afløste Ratko Peric den kontroversielle Pavao Zanic
som biskop over Mostar. Som et af sine sidste træk havde biskop
Zanic gjort sit yderste for, at netop Ratko Peric skulle efterfølge
ham. Det har fået den konsekvens, at modstanden fra Mostar er
blevet om muligt endnu mere stålsat, og at tonen er uforandret
hård.
På baggrund af de seriøse undersøgelser
af sagen, som 30 akademikere i tre kommissioner har foretaget af den
skandaløse ulydighed, som omgiver fænomenet, af de løgne
der til tider lægges i munden på Madonnaen,
af den usædvanlige repetition af budskaber gennem
16 år, af den mærkværdige måde hvorpå
"spirituelle vejledere ledsager de såkaldte seere
for at gøre propaganda for dem verden over, og af det forhold,
at Madonnaen åbenbarer sig på seernes
kald (hvilket notorisk er ukorrekt, red.), er min overbevisning
ikke alene, at åbenbaringernes eller budskabernes overnaturlige
herkomst ikke er bevist men også, at det er bevist, at
åbenbaringerne og budskaberne ikke er af overnaturlig
herkomst, skrev biskop Peric (billedet herunder) den
2. oktober 1997 i et brev til franskmanden Thierry Boutet.
|
Fra biskop Peric sendte sit brev, skulle
dog end ikke gå et år, før han måtte gå
i sin forgænger Pavao Zanics fodspor - og opleve at blive undsagt
fra højeste sted.
Den 26. maj 1998 skrev ærkebiskop Tarcisio Bertone, sekretær
for Vatikanets Troslærekongregation, følgende i et brev
til Monsignor Aubry, biskoppen over La Reunion:
"Hvad angår den udtalelse, som Hans Excellence Monsignor
Peric har afgivet i et brev sendt til generalsekretæren for
Famille Chretienne, skal den opfattes som hans personlige overbevisning
i sin egenskab af biskop over Mostar, der - som den lokale biskop
- altid vil have ret til at udtrykke hvad der dog er og forbliver
hans personlige holdning".
Det er da også som om, at biskop Peric mærker jorden brænde
under sig.
Ganske som biskop Zanic har han manøvreret sig ind i en blindgyde,
hvorfra hans højlydte råb strider for hver dag mere imod
hvad almindelige mennesker erfarer i Medjugorje.
Der er da også tegn på, at biskop Peric har erkendt, at
Medjugorje er en varm kartoffel, som det kunne være mere end
rart at komme af med.
|
|
Sagen sorterer nu under de fire bosniske biskopper tilsammen. Den
vigtigste af dem er kardinal Vinko Puljic, der er ærkebiskop
over Sarajevo. Kardinal Puljic anskuer Medjugorje fra to forskellige
vinkler, hvoraf den ene hører nutiden og den anden fremtiden
til: I øjeblikket er Medjugorje anerkendt som pilgrimssted,
hvor folk rejser til for at bede. Men heri ligger ikke automatisk,
at også åbenbaringerne engang vil blive officielt anerkendt,
siger han.
"Fænomenet Medjugorje er under den lokale biskop og Troslærekongregationens
myndighed, og sådan vil det blive ved at være, indtil
fænomenet kommer til en anden dimension -- indtil de rapporterede
åbenbaringer slutter. Så vil de blive anskuet på
en anden måde. I øjeblikket må Medjugorje anskues
på to niveauer: På niveauet af bøn og bod, som
er handlinger affødt af tro. Åbenbaringerne og budskaberne
er på et andet niveau, som til sin tid vil blive genstand for
en meget grundig undersøgelse", sagde den bosniske kardinal
(foto herunder) til dagbladet Slobodna Dalmacija den
30. oktober 2001.
|
|
Kardinal Puljics generalvikar sagde på
samme måde sidst på året 2001 til den katolske nyhedstjeneste
Spirit Daily, at der ikke er planer om at genoptage undersøgelserne,
og at der kan gå så længe som 10-15 år efter
åbenbaringernes afslutning, før arbejdet engang måtte
være færdiggjort.
At dette tidsperspektiv står for biskop Peric som noget af et
mareridt, bliver kraftigt antydet af de klare signaler, som han har
sendt til Vatikanet igennem adskillige medier og dermed formentlig
også officielt.
Biskop Peric har ladet mere end blot skinne igennem, at han meget
gerne ser, at Vatikanet selv overtager sagen.
Jeg ville blive meget lykkelig, hvis Vatikanet selv ville påtage
sig at undersøge begivenhederne i Medjugorje, danne sin egen
kommission og komme frem til den endelige afgørelse. Vatikanet
har helt sikkert bemyndigelse til at gøre netop det. Men indtil
nu har jeg ikke modtaget nogen anmodning herom, sagde biskop
Peric i januar 1997 i et interview med den franske avis Present. |
Jeg er åben over for, at Vatikanet i sin egenskab af øverste
autoritet over Den Katolske Kirke kunne påtage sig at udtale
den øverste og endelige afgørelse i denne sag
og dette så snart som muligt, til gavn for menneskers sjæle
og til Kirkens og Jomfru Marias ære, skrev Ratko Peric
den 2. oktober 1997 i sit brev til Thierry Boutet.
Indtil noget måtte ske, kan man minde om den stilfærdige
visdom, som Medjugorjes assisterende pastor fader Zrinko Cuvalo i
1981 reagerede på alt postyret med:
Hvis åbenbaringerne er af mennesket, er intet i stand
til at redde dem. Men er de af Gud, er intet i stand til at stoppe
dem. |
Få automatisk besked om alle nyheder og
opdateringer.
Tilmeld dig vores nye nyhedsmail på forsiden af
Profetis hjemmeside på www.profeti.dk og klik på OK.
Foreningen Profeti udleverer ikke din e-mail adresse til andre.
|
|