Pressen på besøg
i Medjugorje
|
Mens den udenlandske
presse, heriblandt TIME og Wall Street Journal, har rapporteret ret
flittigt om åbenbaringerne i Medjugorje, har danske mediers
opmærksomhed været mere beskeden. Både Politiken
og Kristeligt Dagblad har dog skrevet fra byen.
I oktober 1999 sendte Politiken en journalist og en fotograf
på en ugelang tur til Medjugorje. De rejste sammen med otte
danskere på pilgrimsfærd til byen. Ugen igennem bragte
Politiken i alt seks artikler og endnu flere fotos, der tilsammen
udgjorde en journalistisk dagbog over turen. Artiklerne bringer vi
her: |
Fem dage med Marias disciple (0): En overbevist dansk katolik
fortæller om sin vej mod Medjugorje i Bosnien-Hercegovina, hvor
Jomfru Maria har vist sig i over 18 år. Bøn, faste og
hengivenhed er menneskets vej til fred, siger hun.
Af Jakob Marschner
Politiken 24. oktober 1999, PS side 7
Historien begynder på et børneværelse. Midt under
krigen, med engelske flyvere i luften og uhyggelige genskær
fra brændende tyske byer til at lyse op på Bornholm midt
om natten.
Indtil videre slutter fortællingen i en lille flække i
Bosnien-Hercegovina. I en fred og en kærlighed, der beskrives
som helt ubeskrivelig. De seneste godt 18 år har Jomfru Maria
åbenbaret sig i landsbyen Medjugorje, og de valfartende beskriver
så godt som alle det møde som en så dyb og smuk
impuls, at de må tilbage til Medjugorje for at mærke den
igen.
Der er omkring 50 år mellem den første og den sidste
del af historien. Men det er den samme, der har oplevet begge dele.
Og selvom der er en afgrund og et dyb mellem krigen og freden, så
hænger historierne sammen for den 65-årige katolik Inger
Jensen. Hun er begyndt at se den røde tråd, der fører
fra børneværelset til landsby i Bosnien-Hercegovina.
Hun er lige taget afsted igen. Sammen med seks andre danskere er hun
pilgrim i Medjugorje i hele den kommende uge. Politiken tager med
for at se nærmere på den landsby, hvor mennesker mirakuløst
er blevet helbredt. Hvor Jomfru Maria siger, at bøn kan føre
til fred, og hvorfra selv USAs gamle ambassadør måtte
melde tilbage, at noget uforklarligt finder sted. |
Bøn i mørket
Hun kunne ikke lide bombeflyene. De engelske jagere kunne også
høres i den bornholmske præstegård, hvor Inger
Jensen voksede op. Ni år gammel bad hun sin far stoppe krigen.
»Jeg sagde, at han måtte ringe til England og sige, at
mennesker ikke må slå hinanden ihjel. Så lo han
og sagde, at det kunne han ikke. Jeg foreslog så kongen eller
en kejser eller paven, men det kunne ikke lade sig gøre. Jeg
oplevede, at min verden var i kaos, og jeg spurgte ham om krigen på
alle mulige måder. Om der ville dø nogen nu? Om der også
var børn, der ville dø? Jeg hulkede og græd«,
siger Inger Jensen.
»Min far sagde så, at jeg var uden ansvar, for jeg var
bare et barn. Men vi kunne tænde et lille lys ved at bede Fadervor.
Men der var for få, der bad, men nu ville vi bede, for om ti
minutter ville de dø dernede i Tyskland, og beder man Fadervor,
så dør man godt, sagde han. Til sidst spurgte han også,
om jeg ville bede for ham, når han engang selv skulle dø.
Det løfte gav jeg ham«.
Så far og datter bad i mørket, og så fortsatte
faderen den tale, som han siden betroede hende, at han mente kom direkte
fra Helligånden. Han havde lyttet lige så meget som han
havde talt.
»Han sagde, at jeg ville have et ansvar, når jeg blev
voksen. Så skulle jeg se mig om efter nogle, der ejede ægte
tro. Han sagde, at ægte kærlighed kan smelte ondskaben,
og at bedegrupper kunne få krigen til at stoppe. Han gav mig
også en forklaring på, hvordan man finder ægte kærlighed«,
siger Inger Jensen.
Hun holder en kort pause, siger så:
»Det er faktisk det jeg har oplevet i Medjugorje«. |
Tvivl om barnetroen
Vejen var stadig lang til Bosnien-Hercegovina, men allerede i gymnasiet
begyndte Inger Jensen at betvivle sin missionske opdragelse. Siden
oplevede hun, hvordan mennesker fra helt andre religioner også
ledte hende på vejen mod Jomfru Maria.
»I gymnasiet syntes jeg ikke, at det kunne passe, at Indre Mission
var den højeste form for kristendom. For hvordan kunne Gud
acceptere, at det kun var fattige fiskere og bønder i Danmark,
der havde fundet den sande kristendom? Der måtte være
noget mere«, siger hun.
Hendes ægteskab gik med den samme fornemmelse. Hun mærkede
en sult, som hun ikke vidste, hvordan skulle mætte, og hun vidste,
at hun ikke søgte så meget som hun burde. Men børnene
måtte vokse op først, tænkte Inger Jensen.
Da de var flyttet hjemmefra, stødte hun i sommeren 1980 på
en gruppe sufier i Istanbul. Sufierne er muslimske mystikere, der
sætter Jomfru Maria højere end Inger Jensens egen daværende
protestantiske kirke både gjorde og stadig gør.
»De fortalte, at hun snart ville vise sig igen - og at hun så
ville være tættere på verden, end hun nogensinde
havde været før. Hun ville kæmpe mod satan og vinde.
De sagde, at jeg også ville blive tiltrukket, fordi hun skulle
bruge mig. At mit hidtidige liv havde været en slags forberedelse,
og at jeg ikke behøvede at lede. Der var en opgave til mig,
og jeg ville komme, når der blev kaldt«, erindrer hun.
Året efter tog det fart i Medjugorje. 24. juni 1981 så
seks lokale teenagere hvad de siden beskrev som en underskøn,
ung kvinde med et barn i armene stå på Podbrdo-bjerget
bag landsbyen Bijakovici ikke langt fra hovedbyen Mostar. De har alle
siden beskrevet, hvordan hun vinkede dem nærmere til sig - men
også at de ikke turde i første omgang, men først,
da de vendte tilbage næste dag.
Det blev starten på åbenbaringerne, men hjemme i Danmark
havde Inger Jensen stadig ingenting hørt. Det kom først
senere, og først i påsken 1985 - efter næsten fire
års åbenbaringer i Medjugorje - kom Inger Jensen afsted
til den landsby, som hun har besøgt over 40 gange siden.
»Jeg var virkelig anspændt. Der var mange bønner
at huske, katolikkernes Rosenkrans-bøn er lang og svær
at huske, og gang på gang skreg det inden i mig: Hvor kan jeg
få at vide, om det her er løgn eller ægte? Men
der var også en forbløffende fred, som jeg aldrig havde
oplevet magen til«.
»Jeg prøvede at holde fast i mine bønner, men
jeg mistede bare balancen og faldt flere gange. Til sidst faldt jeg
i badeværelset. Jeg blev fyldt af fortvivlelse og raseri - en
forskrækkelig blanding for resten! Men så startede Rosenkransen
af sig selv i mit hjerte, helt uden at jeg havde lært den. Og
jeg tænkte, at Maria var hos mig, og at der ikke var grund til
at være bange. Når jeg bad om fred, fik jeg fred«,
siger hun.
Og nu er Inger Jensen på farten igen. Det er hendes sjette tur
i år, men hun lever billigt og enkelt og spiser ikke alverden.
Der er penge til overs til at rejse for, og for hende er det ikke
bare udflugt og fornøjelse. Det er lige så meget alvor,
som det var det under krigen.
»Maria siger, at vi har glemt Jesus, og at Han er den eneste,
der kan skabe fred. Men mennesket har en fri vilje: Hun kan lede os
og rejse os, når vi falder, men hun kan ikke tvinge os til noget.
Det er den enkelte, der skal sige ja til Maria. Det er den enkelte,
der skal se, at faste og bøn er den måde vi kan skabe
freden på«. |
FEM DAGE MED MARIAS DISCIPLE
Politiken deltager i den kommende uge i en gruppe danske katolikkers
pilgrimsfærd til landsbyen Medjugorje i Bosnien. Medjugorje
var en ukendt flække, indtil seks lokale teenagere i 1981 så
Jomfru Maria træde frem foran dem. Stedet har siden været
mål for pilgrimme fra hele kloden. Marias budskab er, at hengiven
bøn kan skabe fred og afværge krige.
Hun har lige fra 1981 opfordret alle til at lade sig omvende til aktive
kristne. Hun har samtidig ikke lagt skjul på, at verden svæver
i fare, og at Jordens skæbne i høj grad er afhængig
af, hvor mange der tager budskabet til sig. Næste artikel bringes
i avisen tirsdag.
|
Fem dage med Marias disciple (1): En lille landsby i Hercegovina
har gennem 18 år haft daglige besøg af Jomfru Maria.
Også fra Danmark kommer pilgrimme til. Introduktion til et nyt
Jerusalem.
Af Jakob Marschner
Politiken 26. oktober 1999, 1. sektion side 8
Medjugorje ligger mellem bjergene. Det er en landsby af de kun lidt
større. Højt på en slette kommer byen mellem tindernes
rødbrune sten, der i Balkans efterår ser ud, som havde
nogen hældt en gryde fuld af kobber og ir ud over dem.
Til dette ydmyge sted ankom i forgårs otte danske katolikker.
De er pilgrimme, for de seneste godt 18 år har Medjugorje haft
en særlig status som Den hellige Madonnas helt egen by. Det
er her Jomfru Maria viser sig for seks lokale seere. Det er her, hun
prædiker bøn, faste og fred. Det er her, at mirakler
finder sted.
Også denne søndag aften går folk fra hele verden
ad den okkerrøde lersti, der fører hen mod byens kirke.
Forude venter aftenmessen, og grupper og små klynger af pilgrimme
går stilfærdigt eller indvendigt bedende mod den lille
katedral med de to hvide tårne, der er hele byens centrum. |
Troskab mod troen
I gruppen af danskere er Kirsten Kjærulff forblevet på
hotellet. Hun skuer ud over den by, hun første gang besøgte
for fire år siden. Turen har meget på programmet, så
mens klokkerne kimer, nyder Kirsten Kjærulff den lune aften
på altanen i stedet. På den første dag har hun
nok i at lytte.
»Her bliver folk klar over, at det at tro på Gud ændrer
deres liv radikalt, hvis de virkelig tager troen alvorligt. Det er
så inspirerende at se så mange virkelig leve i overensstemmelse
med deres tro«, siger den 62-årige cand. mag. i musik
og litteraturhistorie.
»Man opdager, at tager man virkelig troen alvorligt, så
sker der overnaturlige ting i ens liv. Det har jeg selv erfaret flere
gange«, siger hun.
Det var tunge problemer i familien, der første gang fik Kirsten
Kjærulff til Bosnien. På denne tur var hun vidne til en
af Marias åbenbaringer. Hvor de tidligere Maria-syn i Lourdes
og i Fatima var tæt knyttet til stederne, er det en smule anderledes
her.
I Medjugorje følges åbenbaringerne med de seks oprindelige
seere. Hun viser sig, hvor de end befinder sig. Og for fire år
siden var Kirsten Kjærulff så heldig at blive inviteret
indenfor i husets lille kapel hos Medjugorje-seeren Marija Pavlovic-Lunetti.
»Vi knælede rundt om hendes lille alter. Så bad
vi Rosenkransen på skift og på hver sit sprog. Marija
bad på kroatisk, men så pludselig blev hun tavs, selv
om hendes læber stadig bevægede sig. Hendes blik vendte
sig opad, og hendes ansigt lyste op. Jeg kunne se, at hun så
Jomfru Maria«, siger hun.
»Tiden stod stille, men der gik vel fem-seks minutter sådan.
Så var det som om, at lyset slukkedes i hendes ansigt, og hun
bad videre, som var intet hændt overhovedet«.
»Lang tid efter fortalte vi hinanden i gruppen, hvad vi hver
især havde bedt for. Det var kommet lidt efter lidt, men alles
bønner var blevet hørt. Og mit var endda et stort projekt«. |
Seere i ekstase
Ikke alle har været så åbne som Kirsten Kjærulff.
I 1981 var det stærkt kontroversielt, da det dengang ateistiske
Jugoslavien pludselig lagde land til Maria.
Da de seks seere var vendt tilbage fra det første møde
på Åbenbaringsbjerget, blev de snart fulgt af store mængder
af mennesker. De første dages beretninger om den ubeskriveligt
skønne og lysende Maria førte allerede på fjerdedagen
omkring 15.000 folk op på bjergets top.
Men styret var skeptisk, og Kirken var skeptisk, og seerne blev først
sendt til lægen. Efter seks åbenbaringer og temmelig megen
virak kom en kvindelig overlæge i Mostar frem til, at seerne
ikke var forrykte.
»Det er snarere dem, der har fulgt dem herhen«, sagde
doktor Dzuda.
Seerne blev undersøgt igen. Lokale fagfolk fra stort set alle
medicinens grene kom alle frem til det samme: Seerne var normale unge
mennesker uden spor af sygdom overhovedet. Flere jugoslaviske fagfolk
var på sporet af den konklusion, som franske, amerikanske og
italienske eksperter siden slog endeligt fast.
Seerne er i ekstase under synet. De er væk fra denne verden
og reagerer end ikke på påførte smerter undervejs.
Den unge Jakov Colo ydede heller ingen modstand, da han blev løftet
op i luften under synet. Plader blev placeret foran deres øjne,
men selv ikke det fysiske syns forsvinden kunne tage synet af Maria
fra seerne.
I dag er de undersøgt af flere internationale forskerhold.
Hvad der særlig har slået eksperterne, er den perfekte
samtidighed, som seerne modtager åbenbaringen med: De falder
på knæ helt synkront, deres stemmer bliver tavse trods
læbernes fortsatte bevægelser, stemmerne kommer også
tilbage på nøjagtig samme tid. Når åbenbaringen
slutter, løfter de samtidig hovederne som var de dirigeret
af den samme usynlige hånd.
Forskerne er enige i dag: det er ikke hypnose, ikke sygdom, ingen
udefra snyder på vægten. Forklaringen er åndelig
ekstase. |
Overfyldt kirke
Søndag aften, kirken er overfyldt. Her må være
over 1.000 i alt. De sidst tilkomne står på vejen, eller
de sidder på de lange rækker af bænke, der tager
meget af pladsen rundt om katedralen.
Bænkene rækker hele vejen ned mod de 20 skriftestole udenfor.
Det ligner telefonbokse, blot er de af træ og forsynet med et
kors øverst oppe. Skilte foran hver enkelt boks fortæller,
at der i dag kan skriftes på i alt fire sprog plus Marias eget
kroatiske. Andre skilte med andre sprog ligger klar i reserve til
en anden dag.
Også bænke er taget i brug af de skriftende. Et sted taler
en sortklædt præst arabisk med en pilgrim. På bænken
ved siden af taler en hvidklædt pastor tysk med en anden.
Hele familier er til messe. Det gælder selv de mindste drenge
i den mest urolige alder. De er tavse selv uden formaninger.
En særlig stimlen sammen er der om den åbne dør
ind til kirken. Her står vejrbidte bønder, kvinder og
børn med blikkene rettet fast indenfor, hvor hvid- og grønklædte
præster sender budskabet ud over byen. På kirkens yderside
er der højttalere hele vejen rundt om den.
Folk sidder på trapperne, på torvet foran kirken, overalt
i helligdommens nærhed. Alle vegne ser man tavse og ydmygt lyttende
mennesker med bøjede hoveder og foldede hænder, med lukkede
øjne og uudgrundelige blikke i ansigterne: En blanding af bekymring,
andægtighed og fred.
De rejser sig for hvert et Amen, for hvert eneste Ave Maria. Og skjult
for deres ydre blik står det massive hvide kors på bjerget
som selve symbolet på, at noget uforklarligt, men smukt finder
sted hver dag mellem Balkans rødbrune tinder. |
Vickas daglige bedemarked |
Fem dage med Marias disciple (2): Seeren Vicka Ivankovic gengiver
Jomfru Marias ord som hun har hørt dem gennem mere end 18 år.
Et fåtal synes at idoldyrke seeren, men de danske pilgrimme
tager tumulten med ro.
Af Jakob Marschner
Politiken 28. oktober 1999, 1. sektion side 9
Hver morgen før klokken 8 samles hundreder af mennesker ved
et bestemt hus i Medjugorje. Her bor 35-årige Vicka Ivankovic,
der i nu lidt over halvdelen af sit liv er blevet kontaktet af Jomfru
Maria hver evig eneste dag.
I tidens løb har Maria fortalt hende en del. Det vigtigste
giver hun nu videre hver morgen. Så står hun på
trappen op til husets første sal, mens alverdens katolikker
står helt tæt på hinanden og lytter. Der står
folk på gaden, foran hendes hoveddør og et stykke ned
ad sidevejen også.
Ved hjælp af oversættere taler Vicka Ivankovic til mange
af verdens folkeslag. Og et mindre kaos opstår let, når
pilgrimme fra et land skal ud, og rejsende fra et andet land skal
ind.
Men hun lader sig ikke mærke med noget. Man ser heller intet
til, at hun er plaget af en konstant og kraftig migræne. Maria
fortalte hende engang, at den kunne tages fra hende, men at det også
ville betyde enden på deres daglige møder. Vicka Ivankovic
gav først efter, men da Maria vendte tilbage 40 dage senere,
bad Vicka om at måtte ombestemme sig. Både Maria og migrænen
var tilbage straks herefter.
Hun smiler og vinker til morgenens gæster - denne dag iført
en blå termovest og et par lyserøde joggingbukser, som
ønskede hun at understrege, at det højst er andre, aldrig
hende selv, der vil gøre hende til lysende stjerne og ikon.
Seerne er alle meget beskedne.
Jomfru Marias program
Foran hoveddøren, under terassen giver Fadervor på tysk
næsten ekko. Det lyder som taler hele byen pludselig et andet
sprog end kroatisk. Orienteringen starter og slutter i bøn,
for bønnens nødvendighed er Marias vigtigste budskab
i Medjugorje.
»Bøn, faste og omvendelse er Guds Moders vigtigste budskaber.
Guds Moder anbefaler os at bede hver dag«, begynder Vicka Ivankovic.
»Det betyder ikke, at vi kun skal bede med ord. Det betyder
i stedet, at vi hver dag skal åbne vores hjerte. Guds Moder
viser med sit smukke eksempel den store glæde, der ligger i
hjertebøn«. |
Vickas øjne smiler hele tiden. Det
er umuligt at se, at hun har sagt det samme hver eneste morgen i årevis.
»Guds Moder siger, at vi mennesker tit har for mange undskyldninger
for ikke at bede. For mange gange siger vi, at vi ikke har tid, eller
at vi er trætte og vil gøre det i morgen. Hun siger,
at Satan altid søger at forstyrre vore bønner og vor
fred. Men Guds Moder siger, at vi ikke kan leve uden Guds nåde«.
»Hun beder også om vores omvendelse. Guds Moder siger,
at når mennesker er syge, så tror de, at hun og Jesus
er meget langt fra dem. Men Guds Moder siger, at hun og Jesus altid
er tæt på, når vi bare åbner vore hjerter.
Så vil alle se, hvor højt elskede de er«.
Og andre instrukser fra Maria: Bøn i familien er vigtig, for
både de unge og verdens familier er i en meget svær situation.
Vi bør desuden modtage Jesus uden forbehold. Og så skal
den private fred være til stede, før mennesket kan stifte
fred også uden for sig selv.
»Hvis vi beder for fred i verden uden selv at have fred i hjertet,
er det hele ikke så meget værd«, lyder de sidste
ord denne morgen.
Fromhedens følelser
Opbruddet bringer tumulten tilbage. De forreste rækker hænderne
ud efter seeren på trappen.
Deres håb er at få en velsignelse. Mens hjælpere
bringer hele plasticsække fulde af bønner på skrift
op til Vicka, står hun selv med hænderne på de heldiges
og hurtiges hoveder.
For en dansker kan virakken være svær at forstå,
men i gruppen af pilgrimme fra Danmark kommer her et par forsøg
på en forklaring.
»Vi har en anden neutralitet i os som danskere. Og det mener
jeg ikke kun positivt. Vi kan også kalde det kølighed.
Desuden har den katolske verden tradition for, at personer kan være
hellige. For katolikker er det stærkt, når et menneske
har set Maria i over 18 år. Hun bliver jo helgenkåret
på et eller andet tidspunkt«, siger den åbne protestant
Kirsten Rostbøll.
»En mindre del kan ikke beherske sig. De kan forveksle deres
egne følelser med fromhed. Samtidig er der ikke noget forgjort
ved at vise sin glæde ved et andet menneske«, siger den
vietnamesisk-fødte pastor Tran Thanh Dominique.
»Vi tilbeder ikke mennesker, men vi er glade for Guds venner
som Vicka. De har fået en nåde, som vi andre også
beder om«. |
Om at dele bjergets byrder |
Fem dage med Marias disciple (3): Først bar han hende
til bjergets top. Så gav hun ham håbet, da han var ved
at bukke under for sygdom. To danske katolikker om næstekærlighed.
Af Jakob Marschner
Politiken 29. oktober 1999, 1. sektion side 6
Der er lang vej op til Åbenbaringsbjergets top. Stien er stenet
og besværlig. Men det var på denne uvejsomme scene, at
Jomfru Maria viste sig for første gang i Medjugorje, så
stedet er for længst blevet helligt, og ældre pilgrimme
står meget igennem for at komme hele vejen op til det vigtigste
punkt af dem alle.
På vejen op beder de. Som den største naturlighed er
ruten på bjerget formet som en rosenkrans - den kæde af
perler, der i katolikkernes regi knytter bønnerne sammen til
historien om Jesu liv og færden på Jorden.
I den danske pilgrimsgruppe kan 60-årige Olav Halladin og 73-årige
Helga Steensen fortælle om, hvor meget man kan ofre og lide
for at nå tilkorset på toppen. Deres fælles fortælling
er også en historie om menneskelig samhørighed og kærlighed. |
Båret op på bjerget
De første år var deres bekendtskab kun flygtigt. De var
begge tilknyttet menigheden ved Sct. Therese Kirke på Bernstorffsvej
i Hellerup. Den er kendt for sit stærke sammenhold og fællesskab,
men hinanden helt nær var de ikke.
Det kom de så småt på en tur til Medjugorje, der
nu ligger tolv år tilbage. Men først turen for tre år
siden gjorde båndene imellem dem til tovværk.
Kort forinden havde Helga Steensen været del af et frontalt
bilsammenstød. Det var ganske kort, før både hun
og Olav Halladin igen var på vej til Marias egen by.
»Vorherre ville gerne, at jeg gav Ham mere tid. Men jeg havde
travlt, jeg arbejdede med at hjælpe andre mennesker. Så
indså Vorherre, at den stædige gamle dame altså
ikke ville lytte. Så det eneste, der var at gøre, var
at tage mine ben. Jeg sad en måned ubevægelig derhjemme«.
»Min højre fod var brækket, og benet var helt sort.
Jeg måtte ringe til Olav og sige, at jeg desværre ikke
kunne deltage alligevel«, siger Helga Steensen.
»Til det sagde jeg, at Helga bare skulle med. Og jeg slyngede
så næsten ud, at hun bare måtte have en rullestol.
Jeg lovede også at køre hende rundt«, husker Olav
Halladin.
»Han blev en meget betroet chauffør«, siger Helga
Steensen.
Så var der problemet med bjerget. Gruppen blev enig om, at svaret
var en båre. Helga Steensen blev spændt fast, og fire
mand deltes om byrden.
»Problemet med at bære med båre i et så kuperet
terræn lå i, at vi fire mænd ikke var lige høje
alle sammen. Helga var vel i fare flere gange. En gang imellem skreg
hun, når hun var ved at falde af«, siger Olav Halladin.
»Jeg har heller aldrig oplevet så megen næstekærlighed,
som jeg gjorde på den tur. Vores meget specielle åndelige
bånd stammer tilbage fra dengang«, siger Helga Steensen. |
Olavs svære sygdom
For Olav Halladin handlede turen med båren også om at
sige tak. Han havde her gennem mange år været mærket
af en meget svær leversygdom, der ikke havde nogen diagnose.
Helga Steensen havde bedt og bedt for hans frelse.
»Jeg bad meget. Det var der mange, der gjorde. Jeg tror på
bøn, kan du tro. Det hjælper virkelig meget«, siger
hun.
»Det varmer utrolig meget, når man får at vide,
at en hel menighed beder for én. Det er vel, som når
en ensom gammel mand får besøg af sit barnebarn på
plejehjemmet«, siger han.
Olav Halladin fik leveren skiftet ud for godt og vel to år siden.
Transplantationen gik fint, men da han var tæt på at blive
udskrevet, stødte der svære komplikationer til. Efter
21 døgn på en klinisk renset enestue betød de
nye problemer nu næsten fire måneder mere på sygehuset.
»Jeg havde ti slags flasker hængende omkring mig. Og seks-syv
forskellige slags slanger og drops. Jeg sank dybere og dybere ned
i en brønd. Det var jeg klar over. Men pludselig vidste jeg
også, at jeg næsten ikke kunne komme op igen«, siger
Olav Halladin.
I denne desperate tilstand bad han i særlig grad Helga Steensen
om at komme til sin sygeseng. Hun var også dengang en af de
få ikke-præster, der har lov til at give den hellige nadver
til syge katolikker på danske hospitaler.
»Det blev vendepunktet. Jeg var 100 procent klar over, at fik
jeg ikke nadveren hurtigt, ville jeg aldrig komme op fra sengen igen.
Det var den, der bragte mig på benene«, siger Olav Halladin.
»Siden sagde en sygeplejerske, at blandt de så alvorligt
syge var det nærmest kun de med en tro, der kom op at stå
igen«. |
En glædelig lære
Hvad der startede som personlig tragedie, har de begge fået
vendt til noget brugbart. Olav og Helga er styrkede i troen. Og de
er sikre, når de skal udlede essensen af deres fælles
historie sammen.
»Min tro er blevet styrket - og min tro på bønnens
magt. Den er det centralt at turde tro på. Vi føler vel
også endnu mere, at det er den materialistiske verden i Danmark,
der fører til tomheden derhjemme«, siger Olav Halladin.
»Vorherre har brug for kanaler, når Han skal lave noget
her på Jorden. Og de kanaler, det er os mennesker«, siger
Helga Steensen.
»Hvis vi kun havde to bud, skulle det være at elske vor
Gud og vores næste som os selv«. |
Gud skal være vigtigst af alt
|
Fem dage med Marias disciple (4): 17 år gammel så
hun Jomfru Maria første gang. Nu siger hun, at selv hendes
børn ikke synes at findes, når hun har sin sjældne
åbenbaring. Medjugorje-seeren Mirjana Dragicevic-Soldo om det
væsentlige og mindre væsentlige i livet.
Af Jakob Marschner
Politiken 30. oktober 1999, 1. sektion side 2
Der er en særlig ånd til stede i Mirjana. Et helt specielt
lys og en salig form for fred, der giver én ønsket om
at kunne være 24 timer til stede i hendes nærvær.
Men hun er en travl ung kvinde, mor til to og med et næsten
afsluttet studie i økonomi. Det ønskede døgn
bliver til kun 24 minutters interview.
Hendes ro bliver særligt slående ved det, at Mirjana Dragicevic-Soldo
bærer meget tunge byrder i sit sind. Som en af Medjugorjes seks
seere har også hun fået en række stærkt væsentlige
hemmeligheder betroet af Jomfru Maria.
Hun har fået ti, og de handler om verdens sandsynlige fremtid.
Om de store ulykker, som ifølge Maria vil overgå menneskene,
hvis de ikke i tide følger appellen om fred og kærlighed
imellem sig. Hvis de bliver ved at fornægte deres Gud. Endnu
er der tid, siger de.
Mirjana beder indtil da. Det samme gør Medjugorjes fem andre
seere. Jomfru Maria har til dem alle betroet, at bøn og faste
kan mildne konsekvenserne.
Seerne har hver sin særlige mission. Mirjana Dragicevic-Soldo
skal bede for de ikke-troende. Selv kalder hun dem for »de,
der endnu ikke har erfaret Guds kærlighed«.
Dette vældige kors bærer den 34-årige kvinde med
en lethed, der kan virke ufattelig.
»Hemmelighederne er Guds vilje. Han hjælper mig til at
bære dem. Og nej, det er ikke vanskeligt«, siger hun til
Politiken. |
Maria og børnene
Det var et tilfælde og et sammentræf, der ændrede
hendes liv så radikalt. I juni 1981 var hun bare på besøg
fra Sarajevo, da Jomfru Maria første gang viste sig for hende
og de andre.
Af disse seks modtager i dag kun de tre stadig en åbenbaring
hver aften. Mirjana Dragicevic-Soldo var den første, der mistede
det daglige ekstatiske syn. Nu ser hun Jomfru Maria på den anden
dag i hver måned - og desuden hvert år på sin fødselsdag.
Men hun er stadig sikker i sin sag, når hun skal beskrive sin
følelse ved synet af Jomfru Maria. Hendes ord er blot så
ualmindeligt stærke.
»Det er så smukt for mig. Natten før kan jeg ikke
sove, fordi jeg er så fuld af forventning. For mig er det som
at være i Himmelen. Jeg ved ikke, hvordan Himmelen ser ud, men
for mig føles Himmelen sådan her«, siger Mirjana
Dragicevic-Soldo.
»Jeg kan også svare ved at give et eksempel: Jeg har to
børn. Dem vil jeg gøre alt for. Jeg vil om nødvendigt
også dø for dem. Men når jeg er sammen med Den
velsignede Jomfru, er det som om, at selv børnene ikke eksisterer«.
»Når åbenbaringen er forbi, må jeg være
alene i bøn i to-tre timer i træk. Kun på den måde
kan jeg forlige mig med, at jeg må blive ved at leve dette liv.
Kun da kan jeg acceptere, at jeg ikke kan tage med hende. Det er virkelig
smertefuldt. Bøn er det eneste, der hjælper mig«,
siger hun.
Af alle disse grunde var det næsten ubærligt, da den dengang
kun 17-årige pige mistede sin daglige åbenbaring sidst
på året 1982. De daglige syn varede kun halvandet år
for hende.
»Det var meget smertefuldt for mig. Kun bøn og faste
hjalp mig. Gud hjalp mig til at forstå, at det var Hans vilje,
og at det var sådan, fordi min del af arbejdet i første
omgang var ved at være udført«, siger hun.
Forklaringen på det daglige syns forsvinden kan virke så
paradoksal, at 'urimelig' er et mere dækkende ord: Mirjana DragicevicSoldo
mistede den daglige åbenbaring, fordi hun som den første
af seerne havde forstået og integreret dybden i Marias budskab
til seerne.
Synet af satan
Jomfru Maria brugte næsten en måned på at forberede
sin discipel på, at det gik mod enden med de daglige møder.
Som et af de sidste af disse modtog Mirjana en vision af satan selv.
Da Jomfru Maria viste sig derefter, gav hun Mirjana den forklaring,
at synet var kommet for at overbevise hende om satans eksistens.
Hun så en forræderisk flot mand, hvis eneste suspekte
træk var, at hans øjne kørte rundt i hovedet på
ham. Satan bad hende forkaste Maria, og han lovede hende held i kærlighed,
hvis hun bare ville følge ham i stedet. At følge Maria
ville kun føre til lidelse, sagde han. Svaret fra hende var
et nej.
»Jeg ved, at satan må ligge på knæ for Den
velsignede Jomfru for overhovedet at kunne få lov at eksistere.
Han kan ikke gøre mig noget. Jeg ønsker ikke engang
at tillægge ham den betydning, som det er overhovedet at tale
om ham«.
Emnet er uddebatteret. Hun vil hellere fortælle, at verden for
hende at se gør fremskridt.
»Den velsignede Jomfru fortæller os ikke, om det går
fremad med verden. Men vi kan jo selv se på den, og så
ser vi, hvor mange grupper der beder for de, der ikke har erfaret
Guds kærlighed endnu. Det er så vigtigt, at så mange
som muligt beder for dem. Hvis alle havde erfaret Guds kærlighed,
ville vi ikke have krige. Den, der tror på Gud, kan ikke dræbe«,
siger hun.
Et råd til verden
Hun har ikke noget råd til Vesteuropa. Sådan kan hun ikke
gøre tingene op. Hendes udsyn går videre end det.
»Det gælder ikke kun Vesteuropa, det gælder hele
verden. Hvad jeg ønsker at sige til verden er, at vi må
sætte Gud på førstepladsen i vores liv. Vi er her
i dag, men vi ved ikke, om vi også er her i morgen. Derfor må
vi lære, at materielle ting ikke er det vigtigste«, siger
hun.
»Vi må lære, at det eneste af betydning er vores
forhold til Gud. Uden det forhold mangler vi det vigtigste af alt.
Og man ved aldrig, hvornår Han kalder på os. Derfor må
vi være klar hvert sekund«. |
Til åbenbaring i Fredens Oase |
Fem dage med Marias disciple (5): Hvori alt kulminerer i Jomfru
Marias åbenbaring gennem en af sine faste elever. Og hvorfra
freden skal løfte sig og lyse højt over land.
Af Jakob Marschner
Politiken 31. oktober 1999, 1. sektion side 6
Der er tyst og stille i Fredens Oase. Det er et samfund af munke og
nonner. De lever i små huse af træ, går forsigtigt
på en havegang af sten og lever et liv mellem træer og
mange slags forskellige planter. I from bøn og tavshed går
dag efter dag til Guds pris.
Men jævnligt brydes idyllen, og grunden er hver gang den samme.
Også Medjugorje-seeren Marija Pavlovic-Lunetti holder af stedet,
og hun gør det så meget, at hun ofte henlægger
sin daglige åbenbaring til oasen. Så strømmer folk
til i busser og i taxa. De første kommer flere timer før
Den hellige Madonna åbenbarer sig.
Sådan er det også denne fredag. Åbenbaringen er
altid lidt før klokken seks, og den danske gruppe af pilgrimme
mener sig i god tid ved at komme tre timer forinden.
Men heri tager de grundigt fejl. Kapellet rummer vel et par hundrede
mennesker, så de bedste pladser er besat, og de heldigste danskere
havner et par meter fra alteret, hvor Marija Pavlovic-Lunetti siden
skal knæle ned. Andre må helt uden for og kigge ind gennem
ruderne. Nogle giver slet og ret op. De sætter sig på
græsset i stedet.
Seeren er her allerede. Marija Pavlovic-Lunetti, en ydmyg og indadvendt
34-årig husmor og udlært damefrisør, går
fra gruppe til gruppe af troende på rejse. De slår ring
omkring hende, mens de lytter med alle ørerne på stilke.
Der er knapt tre timer til Marijas ekstatiske åbenbaring af
sin navnesøster.
|
Ventetid
Allerede her er der masen og skubben. Annette Høyrup er næsten
klemt inde. Hun er havnet midt i kapellet, hvor hun sætter sig
ned og skriver sit brev til Maria. Omkring hende skræver folk
hen over hinanden. Hver vunden centimeter har værdi.
Inger Jensen har allerede skrevet sit brev. Det rummer navne på
et par hundrede mennesker, som hun gerne vil støtte og bede
for. Nu giver hun det en sidste redigering. Nye navne kommer til,
og hendes bønner bliver præciseret og klargjort.
Foran hende er over to timers knælen på gulvet. Hun tænker
på, hvordan hendes slidgigt mon vil have det, når de kommende
par timer er gået. Så glemmer hun sin grublen: Maria sørger
for mig, tænker hun.
Maria Halladin grubler også over sagerne. Også hun har
været heldig med en plads midt i. Hun tænker på,
hvordan hun dog bedst kan forberede sig til mødet med den anden
og større Maria. Så føler hun pludselig, at hjælpen
kommer ovenfra. Hun læner sig tilbage, sikker i sin tro.
Gamle Helga Steensen får et skub, så hun går bagud.
Hun er allerlængst nede ved kapellets tunge dør. Tilbage
på sin klapstol beder hun sin rosenkrans, tyst og tavst i sit
indre eller højlydt og i kor med de andre i kapellet. På
en mangfoldighed af sprog blander bønnerne sig sammen til en
intens og kraftig messen ud i rummet.
Helt uden for kapellet sidder Kirsten Rostbøll. Folk er på
knæ rundt omkring hende. Hun kan ikke se ind, kun fornemme den
vældige intensitet overalt.
Sådan går timerne, mens forventningen bare stiger og stiger
mod himmelen. |
Åbenbaring
Med en times venten tilbage går søster Rebekka til sit
keyboard helt ude ved kapellets højre sidelys. Og som den sidste
kommer den eneste, der sagtens kan finde vej frem i mængden.
Med sit generte smil på læberne og iført en ydmyg
hvid pullover går Marija Pavlovic-Lunetti værdigt og andægtigt
fremad på midtergangen. Hendes blik er fast og alvorligt. En
halv times venten resterer.
Hun sætter sig ned og får rakt en mikrofon. Omkring hende
stiger bønnen i styrke og i kraft. Tyve minutter tilbage.
Endnu er hun kun en katolik mellem andre. Hun synger og beder og smiler
så forlegent. Ti minutter til åbenbaringen. Flere bønner
er i luften, da Marija Pavlovic-Lunetti ser en lille pige, der ikke
kan se blot det ringeste. Hun kalder hende nærmere og giver
hende en flot plads lige ved sig. Tre minutter resterer før
ekstasen.
Marija Pavlovic-Lunetti overtager bønnen. Hendes stemme er
klar og meget stærk. Og så, på slaget kvart i seks
som sædvanlig, forstummer hendes tale midt inde i en sætning.
Hun falder på knæ, og hendes blik fæstner sig fast
på et usynligt punkt på den hvide væg foran hende.
Ingen andre har netop det fokuspunkt.
Åbenbaringen er endelig i gang. Hendes læber bevæger
sig, men der kommer ingen ord. Hun er tavs og talende på én
og samme tid. I måske 15 eller 20 sekunder står læberne
stille indimellem. Jomfru Maria har ordet i disse intervaller. Så
fortsætter seeren med sin tale uden hørbare ord.
Sådan veksler en ordløs dialog i lige omkring et par
minutter. Marija Pavlovic-Lunetti blinker kun meget, meget sjældent
undervejs. Hun er væk fra denne verden, hun er et andet sted.
Efter to minutter sådan er hun tilbage hos os andre igen. Hun
tager mikrofonen og fortæller helt kort, at alle tilstedeværende
har fået Jomfru Marias velsignelse. |
Ekstase
En ubeskrivelig fred fylder alting bagefter. Inger Jensen omfavnes
af en lille handicappet pige, hvis øjne er fulde af tårer.
Pigen smiler, helt opfyldt af en mæthed. Inger Jensen mærker
intet til sin slidgigt.
Thanh Tran Dominique har det som flyver han. Den vietnamesisk-fødte
pastor føler sig som var han midt mellem Herrens udstrakte
hænder. Der er en fryd i hans hjerte, og det er som tiden står
stille rundt omkring ham. Helga Steensen er opfyldt af præcis
samme følelse.
Maria Halladins blik har retning mod Den hellige Madonnas portræt.
Selv efter åbenbaringen føler hun en vældig styrke
og stråling komme fossende ud af maleriet. En dyb og varm stemning
fylder hver fiber i hendes krop, hver eneste afkrog af sindet.
Annette Høyrup har følelsen af feber. Det er som var
hun 42 grader varm indeni sig. Som skulle hun sprænges til atomer
fra et sted indefra. Hun sitrer overalt i sin krop. Tårerne
triller ned ad kinderne på hende.
Udenfor står Kirsten Rostbøll. Hun har det som i barndommen,
da hendes vidtåbne sind følte Helligånden tæt
på hver søndag. Nu er hun voksen og præstefrue,
og nu sker det igen, men kraften er større, stærkere
og langt mere vedvarende. Hun føler sig beruset uden at have
drukket en dråbe.
Fra sit omfattende teologiske register fremdrager hun de figurer,
der for hende er det eneste rette perspektiv.
»Gud skriver historie her og nu. Guds-historie. Som Han gjorde
det med Abraham, Isak og Jakob og med Moses og profeterne og Kristus.
Nu gør Han det her«, siger hun.
»Nu står vi over for et nyt kapitel i Guds-historien.
Hvad skal det mon handle om denne gang?«.
»Det ved vi sikkert først, når historien er forbi«. |
I 2000 bragte Kristeligt Dagblad en helside skrevet fra Medjugorje.
Den søgte at opsummere historien om Medjugorje og dens budskab
i én eneste artikel |
Millioner vender om i Medjugorje
|
Som intet andet helligsted har Medjugorje i Bosnien-Hercegovina ført
mennesker tilbage til Gud. 25 millioner har besøgt landsbyen
mellem bjergene, der har meldt om daglige Maria-åbenbaringer
i over 19 år Hvad, der omvender folk, er en atmosfære
af fred. Og et budskab om, at freden får en ende
JAKOB MARSCHNER
skriver fra Medjugorje
|
Kristeligt Dagblad 11. september 2000
Regnen var faldet tungt hele formiddagen, men da den til sidst hørte
op, var luften forvandlet. I hen ved flere uger havde solen bagt uafbrudt
ned over Balkan, og også landsbyen Medjugorje i det sydlige
Bosnien-Herzegovina var forandret i varmen. Heden havde skabt en spænding
og et tryk, der havde gjort det sværere at fornemme den sjældne
idyl, som almindeligvis hersker i landsbyen, der ligger 30 kilometer
fra Mostar. Her rapporterede seks børn og unge for nu godt
19 år siden at have set Jomfru Maria. Millioner af kristne er
siden strømmet til Medjugorje, hvorfra der stadig berettes
om daglige åbenbaringer.
Da himmelen havde lukket sig, var spændingen også forsvundet.
Freden var i luften overalt. Intet andet var at mærke for
de mange, der krydsede vinmarkerne, mens fårene græssede
rundt omkring dem og bjergene rundt omkring dem fuldendte mindelserne
om Galilæas bibelske højland.
Medjugorje handler om fred. Igennem alle 19 år er det budskab
gået ud, at en sand og ægte fred kan mennesket kun finde
i Gud. På en måde, der går over almindelig forstand,
hviler denne fred nu overalt i byen og omkring den. Og på
en måde, der er endnu mere uforklarlig; har et ophold i byen
den effekt, at freden flytter ind i den besøgende. Ord nytter
ikke så meget, men øjnene fortæller en del, når
folk hilser på hinanden på stien, i kirken eller på
de slidsomme ture op ad bjergene. Alle mærker og taler om
Guds nærhed.
Denne atmosfære har gennem årene bragt tæt på
30 millioner mennesker til, hvad der førhen var en flække,
som ingen i verden havde hørt om. Som intet andet sted i
den kristne historie har Medjugorjes stemning og budskab omvendt
millioner til det kristne evangelium. Hårdnakkede syndere
er blødt op i store skarer: Narkomaner, voldsmænd,
hustrubedragere - eller slet og ret døbte og konfirmerede
kristne, der havde været væk fra kirken i årevis.
De fleste besøgende reagerer på stedet med dybe forandringer
af hele deres liv.
|
Slut fred med Gud
Det lå i kortene fra starten. Den første tid var rig
på tegn, og det mest berømte kom, da ordet "Mir"
(fred) stod skrevet i flammeskrift på himmelen den 6. august
1981.1 samme periode så hundredevis af mennesker det godt syv
meter høje betonkors på Krizevac-bjerget bryde i brand
for siden at slukkes af sig selv. Senere så andre korset snurre
rundt og rundt om sin akse, før det til sidst helt forsvandt.
Fire gange har en rose blomstret om vinteren foran seeren Vicka
Ivankovics hus, og selvom tegnene er blevet færre, hænder
det stadig, at pilgrimmene ser solen pulsere og blive bleg som en
nadveroblat, som de kan se direkte ind på. Men det mest sigende
tegn var himmelens flammende opråb om fred bevidnet af hundredevis
af mennesker, heraf adskillige præster.
Da tegnet kom, var budskabet allerede kendt. Så tidligt som
på åbenbaringernes tredjedag den 26. juni 1981 rapporterede
den dengang 16-årige seer Marija Pavlovic, at Jomfru Maria
havde åbenbaret sig for hende alene, og at hun havde fået
det budskab, der siden blev Medjugorjes programerklæring:
"Fred, fred, fred. Forson jer! Kun fred. Slut fred med Gud
og iblandt jer selv. For at det kan blive muligt, er det nødvendigt
at tro, at bede, at faste og at bekende sine synder", havde
den lysende Maria-åbenbaring sagt ifølge seeren. Dette
program blev siden suppleret med daglig kirkegang og nadver og daglige
studier af Bibelen.
Men i de første dage var freden en mangelvare. De seks seere,
simple bondebørn i alderen fra 10 til 16 år, oplevede
pludselig at være midtpunkt for en opmærksomhed, som
de hverken havde bedt eller drømt om. Store skarer fulgte
dem, når de hver dag vendte tilbage til bjerget og helt synkront
faldt på knæ med blikkene fikseret sig på et for
an-dre usynligt punkt foran sig. Når det skete, sansede de
intet andet omkring sig.
Landsbyens bønder troede på børnene, men der
var andre, der reagerede med modstand. Det tidligere Jugoslavien
var kommunistisk og derfor officielt ateistisk, og styret gjorde
alt for at kvæle fænomenet. Bjerget blev afspærret,
adgang til kirken en overgang forbudt. De lokale franciskanere frygtede
for deres del, at åbenbaringerne var et bedrag, som kommunisterne
havde skabt for at bringe Kirken i miskredit.
Hvad der overbeviste præsterne, var ikke børnenes
ord, men sognets reaktion: Folk strømmede tilbage til de
førhen tomme bænke i kirken. De bad i time-vis og fastede
i flere dage i træk. Der opstod køer foran skriftestolene,
og i en landsby hærget af ældgamle fejder mel-lem folk
og hele familier opstod en bøl-ge af forsoning og fred. Gamle
fjender faldt grædende hinanden om halsen.
|
Videnskaben
For seerne kom freden først senere. Mange så virakken
omkring dem som det måske allerbedste bevis for, at deres utrolige
historie var sand. De udstod forfølgelse, spionage og husarrest.
De blev truet på livet, og deres familier blev truet med tåbet
af alt, hvad de ejede.
De seks børn og unge gennemførte skræmmende
undersøgelser og tests udført af statslige eksperter,
der truede dem med psykiatrisk hospital. Men systemets eksperter
kunne ikke finde nogen tegn på sygdom. Efter tre års
rapporterede åbenbaringer blev seernes sundhed bekræftet
af uvildige eksperter fra Frankrig og Italien.
Seerne i Medjugorje er i dag de grundigst undersøgte nogensinde
i historien. Undersøgelser af deres hjernefunktion er blandt
meget andet suppleret af lange interview, generelle sundhedseftersyn
og hele registeret af klassiske psykologiske tests foruden mødet
med en løgnedetektor.
Hvad videnskaben nåede frem til var først og fremmest,
at fænomenet overskrider videnskabens egne begrænsninger.
Seerne var og er i spirituel ekstase under synene - de var væk
fra denne verden og reagerede hverken på smerter eller andre
indtryk udefra: Man kunne løfte dem op fra jorden, stikke
dem med en nål eller lyse dem ind i hovedet med blitzlys og
kraftige lamper. Øjnenes blinkerefleks forsvandt eller formindskedes
kraftigt i flere minutter ad gangen. Det syn, de fortalte om, forsvandt
heller ikke, da plader blev placeret foran øjnene på
dem.
Konklusionen stemte overens med seernes ord om, at det eneste de
sansede var synet af Maria foran dem - for andre kun at se som det
fælles usynlige fikspunkt, som alle seks rettede blikket mod
med en samtidighed, der slog alle omkring dem med forbløffelse.
De knælede ned helt synkront, rettede blikket opad lige så
synkront, og med samme samtidighed vendte de tilbage til deres normale
bevidsthed. Forskellen i deres reaktionstid blev målt til
tiendedele af sekunder, svarende til forskellen på seernes
reflekser.
Fejlkilderne blev undersøgt og udelukket. Det var ikke hypnose,
ikke sygdom, ikke en drøm, ingen andre personer dirigerede
eller beordrede hvad der skete. Teorier om hallucination og vejledt
visualisering måtte også kasseres som forkerte.
Da italienske forskere for to år siden bekræftede resultaterne
fra firserne, var metoder og udstyr så moderne, at videnskaben
ikke kan komme længere.
|
De mange Maria-syn
Hvor Medjugorjes budskab gennem årene har tegnet et overordnet
billede forsynet med et væld af detaljer, er seernes syn det
letteste at referere i kort form. Ifølge seerne selv ser de
Jomfru Maria som en tre-dimensionel skikkelse. Hun er ubeskriveligt
smuk, cirka 20 år gammel, har blå øjne og langt
kastanjebrunt hår, hvoraf det meste er skjult af et slør,
der er hvidt. De siger, at de kan røre hende, og at hun af
og til også kysser dem.
Hun bærer en hellang kappe, der de fleste dage er grå.
Undtagelsen herfra er til jul og på andre store festdage,
hvor seerne fortæller, at hun er klædt i en kjole af
guld. Over hendes hoved er en krone af tolv gyldne stjerner.
Dette syn er identisk med det billede, som i hundredevis af andre
seere har tegnet op gennem det 20. århundrede For eksperter
og iagttagere ligger forklaringen på de mange åbenbaringer
i det budskab, som seerne citerer Maria for. Adskillige eksperter
ser Medjugorje som kulminationen på Maria-åbenbaringerne
i den franske by La Salette. (1846), portugisiske Fatima (1917)
og spanske Garabandal (1961-65).
Allerede i La Salette fortalte seerne, at Maria gav udtryk for
Guds stærke utilfredshed med omfanget af menneskenes synder.
Fatima handlede om bøn, bod og omvendelse, og Garabandal
ses ofte som apokalyptisk - men med et væsentligt eftertryk
på menneskets mulighed for - primært gennem bøn
- at sone sine synder og formindske de konsekvenser, der følger
direkte af synd.
Alt dette opsummeres i det budskab, der går ud fra Medjugorje.
Hvad der historisk gør Medjugorje til noget nyt er dels åbenbaringernes
rekordlange varighed, og dels det forhold, at Jomfru Maria fra start
annoncerede, at Medjugorje er det sted, hvor en form for endeligt
punktum skal sættes.
"En kæmpemæssig kamp er på vej mellem min
Søn og satan. Menneskers sjæle er på spil",
citerede seerne Maria efter en måneds åbenbaringer i
1981.
"Jeg er kommet for at kalde verden til omvendelse for sidste
gang. Herefter vil jeg ikke vise mig mere på denne jord",
lød ordene også fra start.
|
Bøn er nøglen til fred
Medjugorjes budskab er to-delt: Det er først og sidst et kald
til et nyt og helligt liv, der præsenteres som det eneste, der
kan redde både verden og det enkelte menneske. Parolen hedder
"Gud skal være vigtigst af alt", og Maria præsenterer
sig selv som en lærer og genvej til Jesus, til hvem hun lover
at gå i forbøn for alle, der reagerer på hendes
kald.
Det er dernæst en forklaring på, hvorfor det er nødvendigt
at vende så radikalt tilbage til Gud.
"Mørke regerer overalt i hele verden. Folk er tiltrukket
af mange (materielle) ting, og de glemmer det, der er vigtigere.
Mange mennesker lever uden tro, nogle vil end ikke høre om
Jesus, men stadig forventer de fred og tilfredsstillelse",
citerede seerne Jomfru Maria i 1987.
De ydre symptomer har Jomfru Maria forklaret som meget af det,
som kristne meget længe har sukket over: Skilsmisser, aborter,
moralsk forfald og blodige krige. Vold, materialisme og misbrug.
En gudløs verden, hvis værste synd er, at den har glemt
eller ligefrem glorificeret det syndige.
Som kontrast til dette billede har Maria annonceret, at Jesus gennem
hende vil sejre til sidst, og at en æra af fred da vil herske
over jorden. Forinden lyder varslet om prøvelser og hårde
be-givenheder, og de indeværende år beskrives som en
periode med stor himmelsk nåde og et kald til at beslutte
sig for Gud, mens der stadig er tid dertil. Det vigtigste middel
beskrives som bøn, og katolikkernes traditionelle ro-senkrans
fremhæves som det stærkeste våben mod satan.
"Jeg kalder på hver eneste af jer til bevidst at beslutte
jer for Gud og imod satan. Jeg ønsker at lede jer alle til
fuldkommen hellighed", lød en del af budskabet den 25.
maj 1987.
"Gud har valgt hver eneste af jer for at benytte jer i en
storstilet plan for menneskehedens frelse. Jeg er hos jer for, at
I kan realisere planen til fulde", var ordene den 25. januar
samme år.
"Uden jer er jeg ikke i stand til at hjælpe verden",
lød en del af et budskab året før.
"I kan ikke leve uden hellighed. Overkom derfor al synd med
kærlig-hed, og overkom med kærlighed alle vanskeligheder,
der møder jer. Uden kærlighed kan I ingenting opnå.
Kærlighed udretter store bedrifter", hed det i budskaber
fra 1986 og 1987.
"Bøn er den eneste måde at frelse menneskeheden
på", har det mest radikalt også lydt fra Medjugorje.
|
Ti hemmeligheder
Særligt i de første år handlede mange beskeder
om satan. Seeren Mirjana Dragicevic-Soldo rapporterede i 1982, at
satan havde fået bevilget 100 år med forøget magt
over mennesket. Uden at vide det var hun dermed i samklang med pave
Leo 13, der fik samme besked i et syn næsten hundrede år
forinden.
Denne periode, sagde Medjugorjeseeren, omfattede størsteparten
af det 20. århundrede og en mindre del af det 21. århundrede.
Hun tilføjede, at satans magt ville blive brudt med realiseringen
af Medjugorjes første hemmelighed.
Seerne har fortalt, at de har informationer, som de endnu ikke
må videregive. De siger, at disse hemmeligheder handler om
fremtidige begivenheder, og at hver af dem til sidst vil kende 10.
Når en seer modtager den tiende hemmelighed, slutter de daglige
åbenbaringer for vedkommende, hvad der hidtil er sket for
tre af de seks. Når den sidste seer har modtaget den tiende
hemmelighed, ligger det i kortene, at de profeterede begivenheder
vil begynde at finde sted.
Profetierne rummer katastrofer på linje med løftet
om en menneskehed, der herefter vil være så tæt
på Gud som aldrig før. Om de tunge begivenheder har
seerne sagt, at de kan mildnes gennem bøn og gennem faste,
at den syvende begivenhed allerede er formindsket i styrke, og at
kun den tiende hemmelighed ikke er mulig at forandre. Seerne har
citeret Maria for, at bøn og faste kan "afværge
krige og sætte naturens love ud af kraft".
|
Mange børn er bedst
Kun om den tredje hemmelighed har seerne løftet sløret
en anelse: Fra starten har de sagt, at denne begivenhed er et permanent
og uudsletteligt tegn, der vil opstå på stedet for de
første åbenbaringer. Seerne har sagt, at det er så
overjordisk smukt, at det vil være åbenbart for alle,
at tegnet kommer fra Gud. Det vil føre til mange omvendelser
og vil også tjene som bevis for, at åbenbaringerne var
sande og af Gud, har de sagt.
Alle de tre seere, der kender den tiende hemmelighed, reagerede
med meget dyb sorg - men det er samtidig kendetegnende, at disse
tre nu er forældre til i alt otte børn, og at det for
seeren Ivanka Ivankovic-Elez ligefrem var hendes kendskab til den
tiende hemmelighed, der gav hende ønsket om en familie med
børn. For af budskabet fremgår det også, at man
ikke har noget at frygte, hvis man beder med hjertet og derfor har
et godt forhold til Gud.
Folk taler sjældent om hemmelighederne. Men også for
Medjugorjes entusiaster kan det mane til eftertanke at se de af
den karismatiske Mirjana Dragicevic-Soldos åbenbaringer, om
hvilke hun fortæller, at hun får hemmelighederne at
se "som i en film".
Tilskuerne ser da hendes ansigtstræk forandre sig fra det
lysende fredfyldte til at være opfyldt af rædsel og
gru. Ikke på vegne af sig selv, siger hun. Men på vegne
af de ikke-troende, som hun har til opgave at bede specifikt for.
Særligt i sine teenage-år i firserne talte Mirjana Dragicevic-Soldo
ganske drastisk om denne sondring mellem troende og gudløse:
"De ikke-troende ved ikke, hvad der venter dem. Hvis de kendte
hemmelighederne, ville de forandre sig øjeblikkeligt",
sagde hun. Siden har hun ændret sit fokus, så hun nu
fortæller pilgrimmene, at de skal handle, hvis de vil slippe
for at frygte.
"Vær ikke bange for hemmelighederne! Lev efter budskabet,
og indvi dine børn til Den velsignede Jomfru, og du vil intet
have at frygte fra hemmelighederne. Hvorfor tror du, at jeg allerede
har to børn og håber at få mange flere endnu?
Vær ikke bange for at få børn. Du skulle snarere
frygte ikke at få nogen! Jo flere børn, des bedre",
har Mirjana Dragicevic-Soldo svaret på en bekymret pilgrims
spørgsmål.
"Det var, hvad jomfruen sagde, og hun ved, hvorfor hun sagde
det. Jeg ved det også, men jeg kan ikke fortælle mere
om det. Når hemmelighederne er blevet til virkelighed, vil
folk vide, hvorfor det var vigtigt at få mange børn.
Vi venter alle på triumfen for Marias Ubesmittede Hjerte",
tilføjede hun.
Denne tilgang er typisk for Medjugorje, hvor et af paradokserne
er, at de der ved mest om menneskets fremtid også er dem,
der frygter den mindst. Som det senest blev opsummeret i det budskab
til verden, der udgik på 19årsdagen for de første
åbenbaringer i byen:
"Den, der beder, er ikke bange for fremtiden."
|
Jakob Marschner, født 1970,
er uddannet journalist og har arbejdet på Information, Berlingske
Tidende og Politiken. Han har hele året boet og arbejdet i Medjugorje.
|
Få automatisk besked om alle nyheder og
opdateringer.
Tilmeld dig vores nye nyhedsmail på forsiden af
Profetis hjemmeside på www.profeti.dk og klik på OK.
Foreningen Profeti udleverer ikke din e-mail adresse til andre.
|
|